Fråga.....

Frågor och svar! / Permalink / 0

Fråga
Hejsan, jag undrar varför inte mina "halvmånar" syns på mina naglar förrutomn på mina två tummar. Resten är mer ljustlila på alla naglarna. Tacksanm för svar! :)

Svar:

Först en liten förklaring hur det fungerar:

Naglarna utvecklas ur epidermis. De består av nagelplattor av hårt keratin, som skyddar fingertopparna och tårna. Under nageln finns en nagelbädd. Nagelbädden består av epitelceller men där finns endast stratum basale och stratum spinosum. Nagelbandet, som täcker nagelns rot, består också av hårt keratin.

Under epitelet i nagelbädden ligger läderhuden som direkt fäster vid benhinnan, som hör till det yttersta finger-eller tåbenet. Nageln står emellertid inte i direkt kontakt med benet. I nagelns tillväxtzon, matrix, delar sig cellerna och bildar det hårda keratinet. När nagelplattan växer rör den sig framåt, över nagelbädden. Gränsen mellan tillväxt- eller matrixzonen och nagelbädden markeras på nageln av en vit halvmånformad zon, lunula (lat. lunula = liten måne), som finns i bakre delen på nageln. Cellerna i lunula är bara delvis keratiniserade och därför ljusare. Då nagelplattan blivit helt keratiniserad blir den genomskinlig och verkar ljusröd på grund av att blodet i nagelbädden lyser igenom. 


Mitt svar:
Det är inte helt lätt att förstå nagelns uppbyggnad men det är så det fungerar i vart fall.Hoppas det var till någon hjälp.Vissa säger att om man har vita halmånar lider man av kalciumbrist.Men det stämmer inte!Om man har halvmånar eller inte beror helt enkelt på från person till person.Jag har tex inga.Det är absolut inget konstigt med det.Ibland är det klart det kan påverkas av medeciner eller om man fått slag.


Till top