Så gör jag gel naglar!

Bygg dina egna naglar / Permalink / 12
Många har undra hur jag gör när jag bygger naglar med gel.Så jag lägger ut en beskrivning på detta.Men kom ihåg,jag är INTE utbildad!!!Jag har dock suttit och studerat filmer i flera månader på hur man gör och följer instuktionerna från en professionell sida.
1.Fixar nagelbanden.Alltså "petar" tillbaka nagelbanden med tex en sån här:

2.Buffrar nagelns yta.Detta för att ta bort det glatta på nageln.På bilden ser ni en buffer fil.
Vit buffer
3.Rengör med cleanser.Tar bort fettet på nageln så gelet fäster bättre.
Cleanser 100ml
4.Hittar rätt storlek på tipparna och limmar fast.Klipper med en tip cutter.På bilden använder jag mig av transparenta tippar.
Nagelklippare silver
5.Filar tipparna.Både formen och ytan.Fila dock inte ytan om de är mönstrade!

7."Duttar" på ett tunnt lager bas gel och låter härda i 2 minuter i uv-lampa.En hand i taget!

8.Nu lägger jag också på glitter gel och man vill ha det.Härdar i 3 minuter.

9.Lägger på builder gel så många lager tills man blir nöjd.Detta ska heller inte stryckas på utan man ska "dutta".Härda i 3 minuter.Torka av efter de varit i lampan med cleanser.

10.Fila med en grov fil tills ytan blir jämn.Detta gör jag med en grov fil. 
11.Borstar noggrant bort allt damm med en borste och använder cleanser för att rengöra.
Nu kan man sätta på deikorationer som tex pärlor.Limma med limmet som du satte fast tipparna med och lägg på dekorationerna du önskar.Låt torka!

12.Avslutar med ett tunt lager top gel som härdar i 3 min.Detta strycker jag på.
13.Torkar av och avslutar med nagelolja.
Färdigt!
Synpunkter på detta är mycket välkommet!Ni får jätte gärna skriva tips på rätt och fel och skriva hur ni gör såklart!
#1 - - julia:

hej! jag har lite synpunker på hur du gör :-)

jag gör också gelenaglar, har en del kunder också, men är heller ej utbildad. dock lär jag mig av en mycket duktig tjej dom är utbildad!

du ska INTE buffra på naglen, du ska ta en grov fil på den egna naglen, så inte bara glanset försvinner utan också så att nagelbädded blir ruffad, detta är nästan det viktigaste av allting, för att gelen verkligen ska fästa och hålla!

sedan rekommenderar jag att du lägger ett lager (rosa gele, det har jag iaf) den gelen du bygger på med, härda det, sedan dutta på en liten liten klick där du vill ha pärlor tex, härda sedan ett lager på hela naglen igen!

du ska inte heller dutta på gelen, utan ALLTID strycka på den, som ett nagellack! :-)

hoppas jag hjälpte dig lite, kan också informera att jag hållt på med detta sen ett år tillbaka, alltså lite längre än dig, och dessutom att en utbildning tjej lärt mig, så du inte tror att jag skriver och tror att jag kan, för jag VET!

lycka till och dom du gjort var fina för att vara dom första (om det nu var det)

kram på dig!

p.s om du har fler frågor kan du mejla mig!

#2 - - Anonym:

Det ser mycket mer naturligt ut nu, när du har genomskinliga tippar än när de är vita. Snyggt!

#3 - - Hanna:

Hejsan!!



Jag har egen salong och är utbildad..



Jag har självklart massor att säga men nämner bara det kort.. sen får du jätte gärna ta kontakt med mig...



* jätteviktigt att ha bakteriedödande på händerna innan för att motverka att det blir bakterier o snusk kvar på nageln som kan växa under konstnageln..



* du ska andvända max en 240grit fil alltså typ buffer eller en väldigt finkornig fil på den naturliga nageln!! Hon som skrev först vet uppenbarligen inte alls vad hon skriver då det kan förstöra din naturliga nagel enormt då den blir supertunn och kan även gå hål på om man andvänder en grov fil!! ajja bajja!!



* när du fäst tipparna skall du försöka smalna av dom för att undvika att det ser ut som spadar.



* du skall även fila ner tippen att den blendar in och gör att fästkanten på tippen försvinner och blendas in så den inte syns.



* andvänd gärna en primer innan du lägger på gele.



* lägg ett tunnt tunnt lager ska bara bli lätt glansigt.



* sedan lägger du ditt glitter eller vita och andvänd gärna en lite mindre finare pensel för att få till ett fint smile.



* efter detta skall du lägga på en ganska "stor" kula gele på nageln och sedan dra ut den med pensel men du skall ha en höjd vid typ mitten upp mot fria randen på nageln för att nageln inte skall bli platt och för att slippa att det blir ojämnt..



* torka av och fila nogrannt formen och fila bort ojämnheter.



* lägg nu jätte gärna på dekorationer och lägg ett uvgel topcoat över härda 2-3 min ( en del behöver torkas av med cleanser andra inte)



* på med nagelolja eller vänta ca 2 timmar beroende lite på vilken gel topcoat du andvänder..



vill du ha mera tips och råd så får du jätte gärna ta kontakt med mig!!!



MEN ANDVÄND INTE EN GROV FIL PÅ DEN NATURLIGA NAGELN FÖR DÅ HAR DU SNART INGEN NAGEL KVAR!!!



Kramar Hanna

#4 - - Angelica:

Gå en utbildning om du ska han nagelkunder. Förstår inte att folk vågar utsätta sig för outbildade "nagelterapeuter"!! Den fria randen alltså den som är vit kan inte börja på halva nagelplattan, ser inte klokt ut. Sedan naglarna du gjorde med inbyggt glitter såg ju galna ut- inte släta, inte jämna. Fruktansvärt. Och ja, jag är utbildad.

#5 - - Mia:

Det är det jag ska göra.Alla är väl medvetna om att jag INTE är utbildad.Dessutom så måste man öva för att bli bättre.Eller hur?Det blir ju inte perfekt första gångerna.Vet många som inte är utbildade och de är jätte duktiga.Dessutom har de ibland bättre kunskap än de som är utbildade.

#6 - - Anonym:

Jag tycker så här.. Man kan självklart lära hemma, absolut. Men det finns många risker, mer än vad du tror, som tex sjukdomar osv som ingen outbildad har en aning om. Och som tidigare sagt, öva mer på att på till en apex, dvs en fin böj på nageln, istället för det ojämna som du tydligt ser på tumnageln på denna bild.

#7 - - michaela:

Hur länge håller naglarna när du gör dem själv? när jag gjort mina på salong håller de i ca en månad men när en kompis testade att göra hemma höll det endast i ca en vecka. Beror kanske på vilken gel man använder?

#8 - - Mia:

Svar till Michaela.

Ja visst är det kvalitet på gelet som avgör hur länge det håller.Sen beror det mycket på hur man lägger gelet och i hur många lager och så.

#9 - - Anonym:

Vilket BS: det krävs ingen utbildning för att lära sig detta. Älskar man själva yrket så kommer man att lära sig. Man tar in information från överallt och lär sig genom attibland gå till nagrl salonger för att ta in olika tekniker o få se vilka geler dem använder. Man lär sig med tiden om man har detta som en passion. O alla sjukdomar som någon påstod, som sagt älskar man att förlänga naglar så tar man in all info från NÄTET! Det finns där! Lycka till tjejen.

#10 - - emma:

Skulle också vilja börja pilla med detta hemma. Hanna verkar kunna förklara på ett bra sätt hur man gör. Har du hennes mejl adress så kanske jag kan fråga henne om lite saker? Tack

Svar: Tyvärr har ja ingen mejladress :(
Om onlynails

#11 - - Linda :

Hej! Undrar om du har något tips på hur man slipper luft under gelén? Känns som om mina typ släpper i kanterna :)

Svar: Det kan ha att göra med hur man arbetar med penseln när man lägger på den, att det inte är samma märken på gelén, att det är olja i rengöringsmedlet/removern man använder. Jag är ingen expert tyvärr! Att detsläpper i kanterna kan också vara en orsak som det ovan eller att man inte använder nagelolja efteråt!
Om onlynails

#12 - - Anonym:

Absolut inte fila den egna nageln med grov fil. Apex kallas böjningen som man skulpturerar med gelen. Då håller naglarna bättre. Och om naglarna börhar släppa har du antingen fått gele på nagelbanden.. visst kan man öva och glra hemma men man kan oxå skada sina naglar utan utbildning..

Till top